Vidajo
VIDAJO NIEUWS - Slechte binnenvaart Illusie
-.-.-In de droge lading is het slecht en er liggen veel schepen stil gaat het verhaal. Dat is natuurlijk niet leuk, maar het kan handig zijn als je stukjes over varende mensen voor een krant moet maken. In de afgelopen weken was ik daarvoor twee keer in Rotterdam. Daar lagen helemaal niet veel schepen stil. Terwijl er op de marifoon werd verteld dat er in Rotterdam vijfhonderd schepen stillagen. Ik was ook op visite in Zwijndrecht en had uitzicht op het water en op Dordrecht. Ook daar lagen niet buitensporig veel schepen stil. De kades waren er zelfs leeg te noemen.
‘De schepen liggen daar waar het havengeldvrij is’, kreeg ik te horen.

We voeren langs het havengeldvrije IJzendoorn en Haaften en daar lagen nauwelijks schepen stil. We voeren de Rijn op tot Mannheim en ook daar zagen we geen enorme vlotten van stilliggende schepen, omdat er geen werk is.
Gisteren was ik in Weurt. Daar lagen vijf schepen aan de binnenkant en drie aan de buitenkant. Dat zijn er niet buitensporig veel. Ik heb het er in goede tijden drukker gezien. Snappen doe ik het niet meer. Maar ik ga er bijna van denken dat de binnenvaart deel uitmaakt van een slechte illusie.
henriette | 17 Apr 2009 07:38:23 | nieuws | perm
reacties (6)

Reacties (6)

Mogge,

Wij hadden het daar in de vorige editie ook over. Het lijkt alsof vooral de kleinere schepen helemaal geen probleem hebben. Integendeel, er worden juist meer kleinere ladingen aangeboden. De grote en dan vooral de containerschepen hebben meer problemen: ze varen wel, maar vaak met veel minder lading dan vorig jaar en soms met kolen ipv containers. Bovendien, en dat weet jij uiteraard veel beter, ligt de vrachtprijs anders dan vorig jaar, maar ja, de brandstofprijzen ook. Een keiharde conclusie vonden wij ook lastig.

Groetjes
Tina

Tina
17 Apr 2009 08:50:16



Ik kan er gelukkig niet over mee praten. maar ik kan me voorstellen dat werkeloos aan de kant liggen nou niet de wens van iedere schipper is.
Me! | e-mail
17 Apr 2009 12:29:18



Mensen praten elkaar in de put, vrees ik.
Renesmurf
19 Apr 2009 00:34:50



Wonder boven wonder zie je weinig lege schepen liggen.Het is natuurlijk wel dat men lange termijnen krijgt om te laden of te lossen.
b.v. Leeg in Mannheim op woensdag,laden volgende week maandag.Het schip vaart dan over het trajekt geen twee dagen maar vier of vijf dagen.
P en M Markusse
20 Apr 2009 10:39:45



Nee joh, het valt allemaal best wel mee, we
verdienen alleen de helft minder t.o.v. vorig jaar
maar daarvoor krijgen we ook heeeeeel veeel vrije
tijd terug, dus wat willen we nog meer!
karin de jong
20 Apr 2009 11:28:21



De meeste kollega's en wijzelf varen wel, maar verlieslatend i.p.v. kostendekken.En we varen wel maar doen ook veel ledige kilometers,zoals van de zeehavens weg te varen richting Moezel,Main,Donau of Bovenrijn om het verlies zoveel mogenlijk te beperken.Want moesten we allemaal in de zeehavens blijven liggen dan zou je wel aan dit getal van 500 schepen komen
E.Albrecht
20 Apr 2009 17:13:39



Het is onmogelijk om te reageren op oude teksten
.-.-.

-.-.-
©tekst & script & afbeeldingen vidajo.nl

.-.-.

«nieuws - Internet en de kapotte apparaten
»nieuws - Passen en meten in de Rotterdamse haven


«me - Kinderen en lezen
»me - Boerengolf